2008 - HSS Hydraulics

HSS Hydraulics BV heeft de Jaarprijs 2008 van de Bedrijven Vereniging Leek (BVL) gewonnen. Een onderneming die jaarlijks een stabiele groei laat zien van circa 30 procent en ook nu in economisch mindere tijden het prima doet en dat kijkt naar mogelijkheden om tegen de stroom in toch de groei erin te houden. Een prima werkgever die in enkele jaren het aantal werknemers verdrievoudigde en nu al weer denkt aan uitbreiding, want het in 2006 betrokken pand is bijna te klein. Goed ondernemersschap, een hechte club gemotiveerde medewerkers en de bereidheid tot investeren hebben deze groei en bloei te weeg gebracht. Deze ontwikkeling is opgevallen bij collega-ondernemers en daarom ontving HSS Hydraulics BV vrijdagavond 9 januari 2009 als opvolger van de winnaar van 2007 VCN mass turning, de BVL Jaarprijs 2008. Uit handen van de voorzitter van de Bedrijven Vereniging Leek Marc Hendriks ontving eigenaar Richard Helmhout van HSS  Hydraulics deze zeer gewaardeerde prijs tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Bedrijvenvereniging Leek.
De BVL-Jaarprijs is een stimulans voor bedrijven om goed ondernemerschap te tonen. Een stimulans welke werkt, want verschillende Leekster bedrijven doen het uitstekend. Het jubileumjaar van de BVL die in 2008 25 jaar bestond was dan ook een jaar van optimisme, ondanks de donkere economische wolken. Een teken dat er prima ondernemers in Leek actief zijn. Het was dan ook niet zoeken naar een kandidaat, maar een moeilijke keuze uit verschillende uitstekende bedrijven.

Ook dit jaar is weer een bedrijf dermate op een positieve manier opgevallen, dat het uitverkoren is voor de BVL-Jaarprijs. En net als voorgaande jaren blijkt dat het niet altijd nodig is om een opvallend product te maken om toch op te vallen. De prijswinnaar is HSS Hydraulics BV uit Leek. Een beloning voor een steeds verder gaande ontwikkeling, want vijf jaar geleden won het bedrijf ook al de startersprijs van de BVL ‘De Opstap’.  Dit bedrijf is begonnen als een mobiele slangen service, waarbij bij hydraulische malheur bij bedrijven, maar ook in de bouw en de agrarische sector in korte tijd een wagen voor de deur stond, compleet uitgerust om de machinerie te repareren. Hierdoor werd stilstand en dus kosten tot een minimum teruggebracht. Een gat in de markt destijds. Het bedrijf is verder uitgegroeid tot een groothandel in hydraulische componenten, welke levert in heel Nederland en langzamerhand ook steeds vastere voet krijgt in Europa. Daarnaast is er een hydraulische slangenassemblage waar grote series hydraulische slangen kunnen worden gesneden en gefabriceerd. Twee andere poten aan het bedrijf zijn de revisie afdeling en de speciale machine bouw.
HSS Hydraulics is in 2000 opgericht door Richard Helmhout als Helmhout Slangenservice. In 2003 werd de huidige naam in gebruik genomen. In 2006 werd het huidige pand betrokken, dat inmiddels ook al weer aan de krappe kant is, waardoor alweer wordt nagedacht over uitbreiding of verhuizing. “Ook wij vernemen dat het momenteel wat rustiger is, ” vertelt Helmhout, “maar dat stimuleert ons om na te denken over nieuwe activiteiten. Je moet continu wakker zijn. Inmiddels is de verhouding binnen ons bedrijf zo dat dertig procent bestaat uit de cilinderreparatie en mobiele slangen service en zeventig procent uit groothandelsactiviteiten. Vooral Europees zit hier nog groei in en we leveren aan steeds meer landen.” Helmhout is blij verrast met de prijs. “Omdat we geen lid zijn van de BVL vond ik het mooi dat we als buitenstaander toch zijn opgevallen. Ik vind het erg leuk, maar we zijn een no-nonsense bedrijf, dus maandag gaan we weer gewoon hard aan het werk voor onze klanten.”
De commissie die de kandidaten beoordeelt en uiteindelijk de winnaar voorstelt aan het bestuur van de BVL prees het hoge service niveau van HSS, waardoor klanten snel geholpen werden. Een punt van groot gewicht was ook het goede ondernemerschap, waardoor in het bedrijf creatief en toekomstgericht wordt gewerkt met een enthousiaste ploeg werknemers. Een verzorgde, sobere, degelijke uitstraling van het bedrijf met een zeer gemotiveerde eigenaar,  die weet wat hij wil en tot op heden ook bereikt heeft wat hem voor ogen stond, was de algehele indruk. HSS Hydraulics is een passende winnaar in een mooie traditie. De complete lijst met winnaars is terug te vinden op de site van de BVL www.bedrijvenverenigingleek.nl. Op de foto: Marieke en Richard Helmhout nemen de BVL Jaarprijs 2008 in ontvangst voor HSS Hydraulics uit handen van BVL voorzitter Marc Hendriks.