2023 - Amysoft waterontharders

Amysoft waterontharders, uw hele huis kalkvrij

Het bestuur van de Ondernemersvereniging Westerkwartier (OVW) heeft de OVW-jaarprijs 2023 uitgereikt aan  het bedrijf Amysoft gevestigd te Leek. Deze uitreiking vond plaats tijdens de nieuwjaarsreceptie van de OVW in de borg Nienoord op 12 januari 2024.

Amysoft heeft de laatste jaren een stevige omzetgroei doorgemaakt en kent een gezond bedrijfsresultaat. Amysoft heeft een afgewogen personeelsbeleid en investeert in de medewerkers. Amysoft heeft met de installatie en het onderhoud van waterontharders een duurzaam product in huis. Amysoft is actief in een markt met grote concurrentie en is binnen Nederland een grote speler in de markt van waterontharders. Amysoft dwingt daarmee respect af in de markt, is innovatief  en heeft een positieve uitstraling. Criteria die de uitreiking van de OVW-jaarprijs 2023 aan Amysoft volledig rechtvaardigen.

Amysoft is opgericht door de broers Nanne en Feike Zuidema in Grootegast zo’n 25 jaar geleden. Al vrij snel verhuisde het bedrijf naar Leek en sinds maart 2018 is Amysoft gevestigd op het bedrijvenpark Leeksterveld in een nieuw pand direct gelegen op een zichtlocatie aan de A7 in Leek. Sinds enige jaren heeft Amysoft ook een filiaal gevestigd in Houten nabij Utrecht. Het bedrijf installeert en onderhoudt waterontharders bij particulieren (rechtstreeks of via dealers) en op maat in de industriële sector bij bedrijven. Amysoft werkt daarbij samen met de producent van waterontharders, het bedrijf EcoWater Systems uit België. Amysoft is exclusief dealer voor de Nederlandse markt van deze waterontharders. Vrijwel alle afzet van waterontharders vindt plaats in eigen land.

Amysoft heeft ongeveer 60 personeelsleden, waarvan de meesten werken vanuit de hoofdvestiging in Leek. Het bedrijf zet in op een langjarige relatie met klanten, waarbij een afgewogen personeelsbeleid hoort. Medewerkers werken graag bij Amysoft en zijn trots op hun bedrijf. Het personeelsverloop is beperkt. Een groot deel van de medewerkers woont in de gemeente Westerkwartier en daarmee is Amysoft geworteld in onze regio. Diverse verenigingen worden gesponsord in het Westerkwartier en ook in Groningen (FC Groningen, Donar, Lycurgus) en Utrecht (FC Utrecht). Dit vanuit marketingoverwegingen, maar ook als bindmiddel voor het personeel.

Amysoft heeft met de waterontharders een duurzaam product, waarmee kalk uit het water wordt gehaald waardoor huishoudelijke apparatuur langer mee gaat, minder energie vraagt  en minder vaak schoongemaakt hoeft te worden. Het bedrijfspand is goed geïsoleerd en volledig gasloos door verwarming met warmtepompen en zo’n 400 zonnepanelen op het dak.

Amysoft is actief in een markt met grote concurrentie en is binnen Nederland een grote speler in de markt van waterontharders. Samen met EcoWater Systems wordt continue gewerkt  aan innovatieve oplossingen voor zacht water. Het onthardingsproces is zo ingericht dat bacteriegroei en legionellagroei wordt voorkomen.

Per 1 januari 2024 hebben de oprichters Zuidema zich teruggetrokken uit de dagelijkse leiding van het familiebedrijf. Vanaf deze datum is de dagelijkse leiding in handen van Tim Renkema en Michel Feenstra. Tim zat al in de directie en Michel is doorgegroeid naar commercieel directeur vanuit het management.