Ga naar de inhoudGa naar het zoekenGa naar het menu

Inkoop- en aanbestedingsbeleid Westerkwartiergemeenten

Inleiding

Naar aanleiding van de Aanbestedingswet 2012 die april 2013 is ingegaan hebben de colleges en raden van de Westerkwartiergemeenten in februari 2014 ingestemd met het inkoop- en aanbestedingsbeleid om daarmee  het gezamenlijk inkopen vorm te geven. De Westerkwartiergemeenten zijn: Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn.

Voordelen gezamenlijk inkopen en aanbesteden

Met dit inkoop- en aanbestedingbeleid behaalt de gemeente onderling en gezamenlijk een efficiëntieslag en benut elke gemeente de voordelen van de expertise en elkaars volume optimaal. Dit alles waar het kan en met behoud van de eigen identiteit.

Eenduidig en transparant

Het beleid is bedoeld voor burgemeesters, wethouders, raadsleden en gemeenteambtenaren die op welke manier dan ook (beleidsmatig, beheersmatig, controlematig) te maken hebben met inkopen en aanbestedingen. Tevens zorgt het er in belangrijke mate voor dat ook derden op de hoogte zijn van de eenduidige en transparante doelstellingen, uitgangspunten en procedures die de gemeenten bij hun inkopen hanteren.

Optimale inzet financiële middelen

Met dit inkoop- en aanbestedingsbeleid streeft de gemeente naar de optimale aanwending van (financiële) middelen die worden ingezet bij de uitvoering van de gemeentelijke taken en beleid. Onder optimaal wordt verstaan dat de prijs en kwaliteit van het product in de juiste verhouding tot elkaar staan.

Wettelijke kaders

De gemeente neemt de Europese- en Nationale aanbestedingswetgeving en daarmee flankerend beleid met de daarbij behorende richtlijnen, richtsnoeren en jurisprudentie in acht.

De wettelijke kaders worden gevormd door de:

  • Europese richtlijn voor leveringen, diensten en werken, 2004/18/EG
  • Aanbestedingswet 2012
  • Aanbestedingsrichtlijn Werken (ARW 2012)
  • Gids proportionaliteit 2012
  • Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen 2005 (UAV-GC-2005)
  • De Nieuwe Regeling 2011 (DNR 2011) beslaat de algemene branchevoorwaarden voor ontwerpen, adviseren en organiseren voor de gebouwde omgeving voor opdrachtgever en -nemer
  • Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012)
  • Algemene inkoopvoorwaarden Westerwartiergemeenten 2013, versie 1.

Download