2022 - Lift-tex

Empowering the Lifting Industry: Creating Solutions for Success

Het bestuur van de Ondernemersvereniging Westerkwartier heeft de OVW-jaarprijs 2022 uitgereikt aan  Lift-Tex Heavy Lift Slings gevestigd te Tolbert. Deze uitreiking vond plaats tijdens een bedrijfsbezoek aan Lift-Tex op dinsdagavond 17 oktober 2023. De uitreiking zou al plaatsvinden tijdens de nieuwjaarsreceptie van de OVW begin dit jaar, maar vanwege het zeer plotselinge overlijden van een jonge medewerker van Lift-Tex kon dat niet doorgaan.

• Het bedrijf Lift-Tex Heavy Lift Slings bestaat ruim 50 jaar en is sinds 2012 gevestigd op het bedrijventerrein Oldebert in Tolbert. Het bedrijf is een wereldspeler in de ontwikkeling en productie van zware hijsmiddelen, zoals bijv. hijsstroppen, gemaakt van synthetische grondstoffen. Lift-Tex levert producten via een distributienetwerk verdeelt over ca. 40 landen wereldwijd in o.a. de windenergie- en nucleaire industrie, de offshore zoals boorplatforms, de automobielindustrie, bijv. BMW en Volkswagen en de lucht- en ruimtevaart.
  • Lift-Tex faciliteert bedrijven in het realiseren van het juiste hijsproduct. Indien gewenst, kan er i.s.m. de klant een hijsplan worden geëngineerd. Aan de hand van statische berekeningen van het te hijsen object wordt bepaald welk type hijsmiddelen benodigd is. Daarbij staat veiligheid en duurzaamheid voorop. De synthetische hijsmiddelen gemaakt van supervezels (dyneema) zijn 15 x zo sterk als conventionele hijsmaterialen, zoals staalkabels en 2,5 x lichter in gewicht dan traditionele polyester rondstroppen. Deze synthetische hijsmiddelen met de gepatenteerde merknaam Extreema zijn reparabel en kunnen indien gewenst op locatie gerepareerd worden.
  • Lift-Tex heeft zo’n 50 medewerkers verdeeld over de afdelingen Sales, Engineering  en Operations. Met deze disciplines kan Lift-Tex de slings produceren met een breuklast van 4500 t en een maximale lengte van 65 meter. Het bedrijf biedt werkgelegenheid aan een aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Medewerkers die gewaardeerd worden voor hun werk in het productieproces van de hijsmiddelen.
  • De jaaromzet van Lift-Tex groeit gestaag met zo’n 10% per jaar. Het bedrijf is sterk innovatief. In voorbereiding is de bouw van een ‘super heavy lift machine’. Dit als aanvulling op de huidige zes machines, waarmee in een tweeploegendienst, productie gedraaid wordt.
  • Lift-Tex heeft een gezond bedrijfsresultaat, een inclusief personeelsbeleid en een innovatief karakter. Het bedrijf is duurzaam in de productieketen (bijv. afvalgarens worden zoveel mogelijk gerecycled) en daarnaast wordt ca. 80% van de energiebehoefte opgewekt door de ca. 365 zonnepanelen die op het dak liggen. Lift-Tex dwingt respect af in de markt en heeft een positieve uitstraling. Criteria die uitreiking van de jaarprijs 2022 aan Lift-Tex volledig rechtvaardigen.